מושגים ברפואה סינית

מה זה אומר – מושגים ברפואה סינית

chinese_statu_musagimבשנים האחרונות יש עלייה בביקוש טיפולים ברפואה סינית במערב. שיטות הרפואה הסינית מניבות תוצאות טובות בטיפול בחולי וכאב. שילובה במערך הטיפולי השוטף כתמיכה ומניעה הולך וגובר בקופות החולים, בביתי חולים ובמרפאות פרטיות. חשיפה זו לתוך עולם הרפואה הסינית הביאה עימה מגוון חדש של מושגים ומונחים שמצד אחד מוכרים לחלקכם אך מצד שני משמעותם אינה ברורה. יש לזכור שראיית העולם הסינית שונה מראייתינו. לרוב, נראה דבר מנחה שמשותף למושגים השונים והוא השוואה. כדי להגיע לאיזון יש להשוות ולראות מה עומד מול מה. למשל, אור לא יעמוד בפני עצמו ללא חושך. החושך מגדיר את האור ונותן לו גבולות ותוקף. מושגים מהרפואה הסנית לא מוגבלים לגוף האדם בלבד, אלא, נמצאים גם בסביבה בטבע. כמובן הם מקבלים את משמעותם כשמשוייכים לאיברי הגוף ותפקודו. אז מה זה אומר

יין ויאנג Yin & Yang阴阳
הם מושגים כלליים להפכים, שני קצוות של אותו הדבר. באמצעות הבנת הדינמיקה בין הפכים ניתן להבין תהליכים, שינויים בגוף האדם והתפתחות מחלות. מטפלים משתמשים במושגים אלו לבנות כיוון טיפולי.

צ'י Qi气
המטפל הסיני משתמש רבות במושג זה, ובאופן פשטני יאמר שמשמעותו היא "אנרגיה". ייתכן ונתקלתם באימרות שונות כגון צ'י תקוע, חסר צ'י וכדומה. סימניית הצ'י משמעותה גם גז, קיטור. ניתן לומר שהצ'י הינו הכוח שמרכיב את החיים. הוא זורם בתוכינו כפי שהוא זורם בטבע. משתנה באופיו בהתאם לסביבתו. הוא מבטא את התיפקודים השונים של האיברים השונים בגוף. הוא הכוח המניע ומפיח חיים. לולא הצ'י היינו חומר בלבד. ניתן לומר שבכל דבר חי יש תנועת צ'י, וכשהוא אינו זורם כיאות, אז מופיעות מחלות.

דם Blood血
 במונחים מערביים דם מוגדר כפלזמה המכילה סוגי תאים לבנים, אדומים וטסיות, חומרי מזון כגון שומנים פחממות וחלבונים, הורמונים מינרלים וויטמינים. ההגדרה מתארת את החומרים ממנו מורכב. התייחסות לדם ברפואה הסינית מעט שונה וחשוב להבינה. הסינים מגדירים דם כנוזל שמזין את איברינו. החלק החומרי שאחראי לשמור על חיוניות ולחות איברים בגוף. כשמטפל סיני משתמש במושג "חסר דם", אינו דוקא מתכוון לכך שהרכיבים שבו חסרים כפי שאנמיה מוגדרת, אלא שהתפקוד שלו בגוף לוקה בחסר. ייתכן אין זרימה נאותה, אינו מזין כפי שצריך, הינו יבש, יוצא מכליו ועוד. אבחונים רבים נעשים על פי תפקוד הדם, בדיקות דם יכולות לתת למטפל סיני כלי נוסף להבין את איכות הדם ותפקודו.

מרידיאנים Meridians经络
הינה מערכת הפצה, רשת סבוכה לאורכו ולרוחבו של הגוף שבמתווה שלה מפיצה צ'י, דם ונוזלי גוף בין החלקים והאיברים השונים. יש להבין שלא מדובר במבנים אנטומיים פיזיולוגיים אלא במסלולים שזורמים ביחסי גומלים אחד עם השני שבהבנתם ניתן למפות דינמיקה בגוף. תיאוריית המרידיאנים התפתחה לאורך אלפי שנים כאשר נבדקו תגובות כיצד הגוף מנתב ומקשר בין האיברים השונים. כיצד הם עובדים יחדיו. הבנת המרידיאנים ודרכם הלכה והתחדדה לאורך אלפי שנות נסיון, מכאן המטפל הסיני משתמש בנקודות מרכזיות על אותם מרידיאנים לאזן בין המסלולים השונים וכך מביא את הגוף לבריאות.

חמשת האלמנטים Five phases五行
תיאוריית חמשת האלמנטים נולדה כפיתוח והבנה מתוך היין ויאנג. הסינים העתיקים התבוננו על העולם והבחינו שמלבד להפכים שמשתלבים ומגדירים אחד את השני ניתן לייצג אופי ותנועה של החומרים הקיימים באמצעות חמש חומרי יסוד עץ, אש, אדמה, מתכת ומים. הם בחנו את היחסים המושלמים בינהם, כיצד נוצר קשר מעגלי של הזנה ופיקוח האלמנטים אחד על השני. בהבנה עמוקה זו, של התנועות בעולם, משתמש המטפל הסיני להבין תהליכים שקורים בגוף האדם, איך האיברים השונים מזינים וממתנים אחרים, וכיצד הוא יכול להעזר במעגל האיברים בכדי להביא לאיזון.

כבד Liver肝
ברפואה הקונבנציונאלית ובמדע ככלל, מבודדים ומפרקים גורמים בכדיי להגדירם. כפי שצויין קודם, הגישה של הסינים העתיקים שונה בכך שמתבוננים על היחסיות אחד מול השאר. להפריד גורם אחד מהשני זה להוציא אותו מהקשרו ומתפקודו האמיתי, ולכן יש להגדיר תפקוד בהתאם לפעילות שאר החלקים. הם אף דימו את האיברים השונים כצמרת מפקדים בצבא, כאשר אין צבא שמתפקד כהלכה ללא עבודה בצוות. הכבד הינה מערכת שלמה שאחראית על זרימה תקינה וחלקה של צ'י ודם לכל חלקי הגוף והאיברים. כאשר אינו מתפקד כיאות, עלול להביא לבעיות בתפקוד האיברים האחרים. לכן, יתכן ותשמעו את המושג "צ'י של הכבד תקוע" משמע, הכבד לא מזרים כיאות את הצ'י וכך גם תפקוד איברים אחרים נפגע ועלול לגרום לחולי וחוסר איזון.

טחול Spleen脾
תפקידו של הטחול בעיניים מערביות שונה מאוד מאלו הסיניות. הטחול שייך למערכת הלימפטית של הגוף,תפקודו המוכר לנו הינו סינון ופירוק תאי דם, מחזור ברזל ויצירת תאי דם לבנים בשלבים ראשוניים של החיים. מערכת הטחול ברפואה הסינית מתוארת כרחבה ביותר וחשובה מאוד. הטחול אחראי על שינוע ותנועת נוזלים. הוא האיבר המרכזי בעיכול, תפקידו למצות מהמזון את המהות שיוצרת צ'י ודם. במידה והוא אינו פועל כיאות, הגוף לא יוכל להפיק מהאוכל צ'י ודם, נוזלים לא יעברו שינוע וסילוק מהגוף, ולשאר האיברים לא יהיה מספק צ'י ודם לתפקד כיאות. ומכאן מושג שגור אצל המטפלים הסיניים חסר צ'י הטחול.

לב Heart心
תפקידו של הלב מעבר לתפקידו הפזיולוגי שאנו מכירים של הזרמת דם, הוא שולט על כל המערכת הקרדיוווסקולארית (כלי הדם) על ידי ויסות זרימה בתוך כליי הדם. הוא גם אחראי על הזעה וויטאליות הנפש. למשל, כשאדם סובל מתסמינים עודפים של הלב כגון המושג "אש הלב", יכולות להיות תופעות של נפש אי-שקט, בעיות שינה, דיבור וצחוק קולני וגם תופעות של כלי הדם, לחץ דם גבוה, אדמויות בפנים, הזעה מרובה.

ישנם מושגים רבים נוספים שקיימים ברפואה הסינית ולעיתים גם דומים למושגים מוכרים במערב, אך לא בדיוק בעלי אותה משמעות. חשוב להבין שהתפיסה שונה ולכן גם התוכן. במידה ויש שאלות בנוגע למושגים הנ"ל, או על מושגים נוספים אשר לא מובנים אשמח לענות, לתת רקע ולשתף. כיתבו לי בצור קשר.

כל הזכויות שמורות לנטע דן, אין להעתיק או להשתמש בכל צורה  בתוכן האתר לרבות תמונות ומאמרים כתובים
copyright©all rights reserved